burn-out curatie

curatie

Burn-out wordt pas serieus genomen als burn-out symptomen al vrij spel hebben. Mental Captal biedt curatief een oplossing. Test eerst of je werkelijk een burn-out hebt. 

kernmerken van een burn-out
  • emotionele uitputting naar aanleiding van menselijke interactie;
  • depersonalisatie/cynisme (anderen als negatief subject of object zien);
  • verminderd vertrouwen in persoonlijke competentie.

Burn-out betekent letterlijk opgebrand. Burn-out gaat vaak gepaard met gespannenheid, kwetsbaarheid, gevoeligheid, prikkelbaarheid, somberheid. Een burn-out kan ontstaan door langdurige fysieke en psychische overvraging van jezelf. Mensen met een burn-out herkennen zich in de uitspraken zoals: "Mijn accu is compleet leeg. De rek is eruit. Ik kan niets meer. Na alles wat ik doe ben ik doodmoe. Ik ben alleen maar aan het huilen".

Burn-out heeft een relatie met grensproblematiek en jezelf continue overvragen. Dit sluipt langzaam in je gewoontepatroon. Voordat je het door hebt merk je allerlei burn-out klachten: dat je slecht slaapt, niet lekker in je vel zit, het gevoel dat je niets goed doet, je hebt geen zin in seks, je voelt je opgejaagd, je kunt je slecht concentreren. Het gevoel is dat je je onzeker gaat voelen, je kunt slecht keuzes maken, je hebt geen overzicht meer. Hierdoor wordt soms overvallen door angst. Burn-out is vaak gedurende een lange tijd opgebouwd. Het is vaak een langdurige negatieve situatie waaraan we ons lichaam blootstellen.

Inzicht in je eigen handelspatronen, helpt je weer te voelen, helpt je je eigen grenzen in te zien en te respecteren. Op deze manier kun je burn-out klachten te lijf gaan. Mental Capital ondersteunt en geeft inzicht in jouw gedragsproces met burn-out.

werkwijze
  • Diagnostiek, probleemanalyse, heldere doelen;
  • Psycho-educatie, informatie over burn-out;
  • Effectieve ervaringsgerichte technieken om burn-out af te bouwen;
  • Huiswerk;
  • Praktisch advies;
  • Evaluatie;
  • Kwaliteitsbewaking.
harde aanbevelingen
  • Ontwikkel een uitlaadklep voor je eigen emoties;
  • Doe regelmatig lichaamsoefeningen waar je van geniet;
  • Eet goed en beperk suiker- en koffiegebruik. Probeer zonder cafeïne te functioneren;
  • Geniet van het leven en offer jezelf niet op in je werk;
  • Zoek een bevredigende levensstijl zodat je niet alleen de voldoening nodig hebt van een onderdeel in je werk;
  • Bouw pauzes in;
  • Stel je persoonlijke grenzen vast. Leer nee zeggen als je tijd nodig hebt voor je zelf. Je zult ervaren hoe goed het voelt om ja te zeggen wanneer het voorkomt uit een welgemeende houding;
  • Sta jezelf toe te genieten, te lachen, ook al heb je tragische zaken meegemaakt;
  • Herken je behoefte aan steun;
  • Organiseer een plek om op verhaal te komen;
  • Ontwikkel een vriendelijke, liefdevolle houding ten opzichte van jezelf. Ontwikkel het vermogen jezelf dingen te vergeven en met zelfbestraffing te stoppen;
  • Geniet van jezelf;
  • Waardeer jezelf zoals je bent. (Bron: Verlieskunde, Herman de Mönnink). 
hoe & waar

Coachsessies zijn individueel en kunnen op locatie plaatsvinden, maar beter is om dit off-site te doen. 

kosten 

Coachkosten per sessie € 125,00. Sessie duur is 60 minuten, waarvan 15 minuten zijn gereserveerd voor verslaglegging.
Kosten zijn exclusief reiskosten, exclusief reistijd, exclusief BTW.

additioneel

Accommodatie, catering.

Kijk hier voor informatie over de uitwisselende invloed van mentaal fysiek voeding.